2014. november 6., csütörtök

Sorsforduló – 11. rész

Viktor –

Amikor befejeztük a takarítást, Petra elküldte Vikit megmosdani, de továbbra sem nézett rám, merev mozdulatokkal tisztogatta a habverőt a mosogatóban.
Tudom, ne haragudj, egyszerűen nem tudtam megállni. Sajnálom. – Amikor megenyhülve rám pillantott, hozzám vágta a törlőrongyot és a kezembe nyomott egy vizes mérőedényt, megnyugodtam. – Most mi következik?
Most? Kénytelen leszek még több olyan receptet keresni, amit Viki is el tud készíteni.
Mivel ismét a lovardába készültünk, hogy Viki el tudja vinni Marika néninek a legutóbb megígért meggyes sütit, gyorsan Petra is rendbe hozta magát. Reméltem, az odaúton lesz alkalmunk hosszabban elbeszélgetni – túl sok nyitott kérdés maradt bennem. Az alkalom el is jött, amint Viki előreszaladt virágot szedni az út menti árokban.
Mondd el még egyszer, mi ez a mutizmus!
A mutizmus némaságot jelent, az elektív, vagy szelektív mutizmus pedig választott némaságot. Ez egy nagyon ritka gyermekpszichológiai kórkép, lányoknál egyébként gyakoribb.
Ez felettébb megnyugtató, köszönöm.
Akarod hallani vagy nem?
Csak morogtam valamit, amit akár igennek is vehetett.
Az ebben szenvedőknél a beszédszervek épek, ám a korábban már jól beszélő gyerek hirtelen csak kiválasztott személyekkel, helyzetben, időpontban hajlandó megszólalni vagy épp adott szituációkban, bizonyos emberekkel nem. Ennek oka egy súlyos pszichés gátlás, amit nem tud leküzdeni. Következetesen néma marad, a kérés vagy az utasítás éppúgy hasztalan, mint a megvesztegetés vagy a büntetés, sőt, ezek bármelyike ronthat a helyzeten.
Az utolsó szavakat jelentőségteljesen kihangsúlyozta, és szünetet tartott, mintha válaszra várna. Úgy éreztem magam, mint egy megfenyített diák.
Oké, vettem.
Általában nincs előzménye, hirtelen alakul ki, de a legtöbb esetben viszonylag gyorsan meg is szűnik, máskor a tünetek akár tíz évig is elhúzódhatnak. Tulajdonképpen bármi kiválthatja, genetikai okok éppúgy, mint környezeti hatások, traumák.
Vikinél, gondolom, Melinda halála váltotta ki.
Lehetséges, de én nem hiszem, legalábbis nem kizárólagosan. Szinte biztos vagyok benne, hogy valami más is van a háttérben. Elmondásod szerint, alig volt kapcsolata Melindával, nem hiszem, hogy ennyire megrázta volna, hogy eltűnt az életéből. Ezt egyébként Viki orvosának is elmondtad?
Hogy Melinda nem volt jó anya? Soha nem kérdezte.
Pedig nem ártott volna. Feltételezem, a doki a gyászmunka részeként értelmezte Viki némaságát, hozzáteszem nem teljesen alaptalanul, hiszen Viki senkivel sem beszél.
Igen, pedig azt mondtad, bizonyos emberekkel beszélnek. Hogyhogy Viki nem?
Na, többek között ezért nem vagyok biztos a dolgomban. Még nem hallottam olyan mutista gyerekről, aki egyáltalán senkivel nem beszélt, de ez nagyon változó. Minden esetben a gyermek dönti el, hogy kit vesz be a kommunikációs körbe. Van, hogy csak a szűk családdal tartja fenn a beszédkapcsolatot, szélsőséges esetben esetleg csak az egyik szülővel, de idegenek jelenlétében még vele sem. Enyhébb esetekben a gyermek a családtagokon kívül másokkal is kommunikál, de erősen szelektál. Van, akinél abszolút hiába próbálkoznak, nem reagál a hozzá intézett közlésre, esetleg teljes mozdulatlanságba dermed, mások non-verbálisan kommunikálnak, ahogy Viki is. A másik dolog, ami nem stimmel, hogy ezek a gyerekek gyakran visszahúzódók, érzékenyek és félénkek, ami Vikire egyáltalán nem jellemző.
Itt a faluban valóban mindenkivel közvetlen, de ez egy zárt közösség, egy nagy család, nem sok idegennel találkozik. De például a pszichiáterével semmilyen módon nem volt hajlandó kommunikálni, még mutogatni sem, egyáltalán nem reagált rá. Azt hittük, fél és makacskodik, mert senki mással nem viselkedett így. A rendelőben is csak az állatokkal szokott foglalkozni, az idegen gazdikkal nem, de hát még csak négy éves… Jézusom, látnunk kellett volna.
Nem, neked nem, a pszichiáternek esetleg.
Volt még egy kérdés, amit nagyon fel akartam tenni, de rettentően nehezen szántam rá magam. Viaskodott bennem az érzés az akarattal, a nem fontos a tudnom kellel. Végül nagy levegőt vettem és kiböktem.
Ez most azt jelenti, hogy Viki szellemi fogyatékos?
Egyáltalán nem, ezek a gyerekek gyakran kiemelkedő képességűek. Viszont, néhány kedvezményre jogosultak lehettek. – Még mielőtt méltatlankodni kezdtem volna, gyorsan folytatta: – Tudom, hogy ez nem változtat a dolgokon és, hogy érzelmileg nem fontos, de hidd el, jó tudni az ilyenekről.
Egy ideig csendben emésztgettem a hallottakat. Ez a rengeteg információ nem csak a lányom, de Petra megismeréséhez is újabb lehetőség volt.
Honnan tudsz ennyi mindent erről a betegségről? Pszichológus vagy?
Csak annyira, amennyire te orvos. – Ezen eltöprengett, majd megrázta a fejét. – Nem, ez nem jó példa. Mindegy, a lényeg ugyanaz, nem vagyok sem pszichológus, sem pszichiáter.
Petra, hozom a harapófogót! Azt hittem, ezen már túl vagyunk.
Megijedtem, hogy hibát követtem el az előző beszélgetéseinkre tett utalással, de szerencsére elnevette magát.
Egyszer nagyon régen, az előző életemben tanultam pszichológiát és gyermeklélektant, majd gyógypedagógusként dolgoztam egy sajátos nevelési igényű gyermekeket is fogadó intézményben, de soha nem találkoztam még mutista gyerekkel ezelőtt.
A hangja megremegett és elsápadt, amit nem tudtam mire vélni, de érdekelt a folytatás, jobban, mint kellett volna.
Petra?
Én is az voltam, én is csendes voltam.
Döbbenten néztem rá. Egyszerűen nem akartam elhinni. Petra pikírt, feleselő stílusával és közvetlenségével, mint némaságban élő kislány – ez a kép valahogy nem állt össze. De a mód, ahogy kimondta, „csendes”, minden kétségemet eloszlatta. Elég volt ránézni az arcára.
Kislányként?
Óvodásként, iskolásként, kamaszként…
Hogy küzdötted le?
Emberfeletti akarattal és egy kis szerencsével, azt hiszem. Akkoriban a szakemberek még annyit sem tudtak kezdeni ezzel az állapottal, mint most, a pedagógusok pedig, miután rájöttek, hogy nem makacsságból hallgatok, ha egyáltalán, egyszerűen begyömöszöltek a fogyatékos skatulyába. A szüleim is azt hitték, valami baj van a fejemmel. Én csak a közvetlen családtagokkal voltam képes beszélgetni, velük eleinte folyékonyan, mással azonban egyetlen szót sem. Először ajándékokkal próbálkoztak, majd fenyegetéssel akarták elérni, hogy mások előtt is megszólaljak, de tőlük is egyre jobban elzárkóztam, végül feladták. Ennek ellenére kifejezetten jó tanuló voltam, írásban tökéletes feleleteket produkáltam és, érdekes módon, a hangos olvasás is ment. Lehet azért, mert kicsi koromtól imádtam a könyveket, már öt évesen megtanultam írni, olvasni.
Elmerengett, de nem akartam sürgetni. Figyeltem, ahogy lépkedett a járda kövezetén és öntudatlanul megszagolt minden virágot, ami csak az útjába került.
Aztán jött a középiskola. Szörnyű volt, nem tudtam, mi vár rám, meg tudom-e tenni, de elhatároztam, hogy megváltoztatom az életemet. Az új iskola megkönnyítette kicsit, hogy bele merjek vágni. Ott senki nem ismert, még nem volt rajtam a selejtes címke. Az első órán, amikor felszólított egy tanár, remegtem, mint a nyárfalevél, folyt rólam a víz és kis híján elájultam, de kinyögtem a választ. Sok munkám volt benne, de onnantól legalább az órákon meg tudtam szólalni. Az, hogy nem barátkoztam, már nem volt olyan nagy szám. Elkönyvelték, hogy magamnak való vagyok, egy lettem a sok különc tinédzser közül, és ez megfelelt nekem. Később még többet fejlődtem, amikor eldöntöttem, mivel szeretnék foglalkozni, a gyerekek mellett eltöltött évek pedig csodát műveltek, de ha hiszed, ha nem, a mai napig vannak helyzetek, amikor képtelen vagyok megszólalni, amikről nem tudok beszélni.
Belegondoltam, majd megráztam a fejem: – Nem, valóban nem hiszem.
Kinevetett, de ez legalább igazi, vidám nevetés volt.
Szóval ezért lettél gyógypedagógus.
Elgondolkodva bólintott.
És a szüleid?
Amikor látták, hogy változom, hogy végre normális vagyok, próbáltak közeledni, de akkor már nem bíztam bennük. Elvégeztem az iskoláimat és elköltöztem. Néha találkoztunk, de soha nem lett olyan a viszonyunk, amilyet szerettem volna.
És aztán jött Zoltán.
Ja. Jött, látott és…
– …vesztett – vágtam közbe.
Mindketten nevettünk, bár le mertem volna fogadni, ő ezúttal nem jókedvében.
A tanyán már vártak minket. Viki, miután nagy büszkén átadta a saját készítésű süteményét, eltűnt a karámok irányában. Nem kellett féltenem, a lovászok már mind ismerték, vigyáztak rá, és azt is tudtam, hogy az új kis kedvence mellett bármikor megtalálom.
Petra elragadtatva nézett körül. Nagyot szippantott a levegőből, összeráncolta pisze orrát és elvigyorodott.
Eleinte kicsit büdös, de hidd el, hozzá lehet szokni.
Rám nézett, azzal a boldog mosollyal, amit eddig talán csak a Vikivel való főzőcskézések közben láttam az arcán, majd fejét hátrahajtva megpördült a tengelye körül.
Jelenleg a világ legjobb illata.
Önfeledt kacagása magára vonzotta a közelben álló férfiak pillantását, ami nem igazán használt az önuralmamnak. Legszívesebben ott helyben megcsókoltam volna, világgá kürtölve: ő az enyém, el a kezekkel. De persze nem tettem. Nem volt az enyém. Közelről sem.



Folytatása következik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése